Tujuan : Mengukur prestasi kuasa kaki dalam lakuan motor lompatan ke hadapan.
Peringkat Umur: Pelajar lelaki dan perempuan sekolah rendah, sekolah menengah, maktab perguruan dan universiti.
Kesahan : r = 0.81 (Ahmad Hashim, 2003)
Kebolehpercayaan : r = 0.96 (Ahmad Hashim, 2003)
Objektiviti : r = 0.96 (Ahmad Hashim, 2003)
Kawasan Ujian : Gelanggang konkrit mempunyai keluasan yang mencukupi (sekurang-kurangnya 20 kaki panjang dan 20 kaki lebar)
Alatan : Pita pengukur, pita penanda dan kapur penanda.
Prosedur :
i. Subjek berdiri di belakang garisan permulaan.
ii. Persediaan melompat, subjek menghayunkan kedua-dua belah tangan ke belakang dan lutut bengkok.
iii. Melakukan lompatan dengan menghayunkan kedua-dua belah tangan ke hadapan dan lutut diluruskan. Lompat ke hadapan seberapa jauh yang mungkin dan mendarat dengan menggunakan kedua-dua belah kaki.
iv. DUA percubaan di beri. Lompatan paling jauh adalah dikira sebagai skor ujian.
Kiraan Skor:
i. Ukuran dibuat dari garisan permulaan kepada mana-mana bahagian anggota badan yang mendarat paling hampir dengan garisan permulaan.
ii. Ukuran dalam kiraan sentimeter yang terhampir.
Norm Skor Mentah Ujian Lompat Jauh Berdiri bagi
pelajar berumur 14 tahun
Ujian Lompat Jauh Berdiri | |
Lelaki | (dalam sentimeter ) |
Cemerlang Sangat Baik Baik Sederhana Lemah | 226.00 ke atas 201.90 – 225.90 201.80 – 177.60 177.50 – 153.50 153.40 ke bawah |
Perempuan | (dalam sentimeter ) |
Cemerlang Sangat Baik Baik Sederhana Lemah | 184.60 ke atas 160.00 – 184.50 159.90 – 135.30 135.20 – 110.70 110.60 ke bawah |
Skor berdasarkan 830 orang pelajar lelaki dan 670 pelajar perempuan sekolah menengah di Semenanjung Malaysia. Ahmad Hashim (2004)
boleh saya tahu siapa pengasas lompat jauh berdiri?
ReplyDelete