Tuesday, March 15, 2011

Pendidikan Jasmani dan Kesihatan: ujian lompat jauh berdiri


Tujuan :                        Mengukur prestasi kuasa kaki dalam lakuan motor lompatan ke hadapan.
Peringkat Umur:            Pelajar lelaki dan perempuan sekolah rendah, sekolah menengah, maktab perguruan dan universiti.
Kesahan :                     r = 0.81 (Ahmad Hashim, 2003)
Kebolehpercayaan :      r = 0.96 (Ahmad Hashim, 2003)
Objektiviti :                   r = 0.96 (Ahmad Hashim, 2003)
Kawasan Ujian :           Gelanggang konkrit mempunyai keluasan yang mencukupi   (sekurang-kurangnya 20 kaki panjang dan 20 kaki lebar)
Alatan :                         Pita pengukur, pita penanda dan kapur penanda.
Prosedur :                    
i.    Subjek berdiri di belakang garisan permulaan.
ii.    Persediaan melompat, subjek menghayunkan kedua-dua belah tangan ke belakang dan lutut bengkok.
iii.   Melakukan lompatan dengan menghayunkan kedua-dua belah tangan ke hadapan dan lutut diluruskan. Lompat ke hadapan seberapa jauh yang mungkin dan mendarat dengan menggunakan kedua-dua belah kaki.
iv.   DUA percubaan di beri. Lompatan paling jauh adalah dikira sebagai skor ujian.
 Kiraan Skor:
i.    Ukuran dibuat dari garisan permulaan kepada mana-mana bahagian anggota badan yang mendarat paling hampir dengan garisan permulaan.
ii.    Ukuran dalam kiraan sentimeter yang terhampir.

Norm Skor Mentah Ujian Lompat Jauh Berdiri bagi

pelajar  berumur 14 tahun


Ujian Lompat Jauh Berdiri
Lelaki
(dalam sentimeter )
Cemerlang
Sangat Baik
Baik
Sederhana
Lemah
226.00  ke atas
201.90 – 225.90
201.80 – 177.60
177.50 – 153.50
153.40 ke bawah
Perempuan
(dalam sentimeter )
Cemerlang
Sangat Baik
Baik
Sederhana
Lemah
184.60 ke atas
160.00 – 184.50
159.90 – 135.30
135.20 – 110.70
110.60 ke bawah

Skor berdasarkan 830 orang pelajar lelaki dan 670 pelajar perempuan sekolah menengah di Semenanjung Malaysia. Ahmad Hashim (2004)

0 comments:

Post a Comment