Thursday, August 11, 2011

BASE DE PERFORMANCE MOTEUR DU DÉVELOPPEMENT DES COMPÉTENCES HUMAINES



Au début de 1931, Shirley (cf. Isaacs & Pyne, 2002) a fait une étude sur les nourrissons de 25 personnes sur l'implication de l'obésité qui affecte le développement du moteur. Cela était évident quand il reçoit les résultats a révélé que les bébés qui ont l'obésité, ils ralentissent le mouvement à exécuter. Cela est dû à la charge supportée par eux dans le mouvement. Preuve de ce qui peut être encore renforcée lorsque Jaffe et KOSAKOV (1982) fait la même étude et les résultats obtenus sont similaires à des études faites par Shirley.

La composition par âge, sexe et corps affecte aussi les enfants dans l'exercice des capacités motrices de base. Ce fut évident lorsque, en 1983, les chercheurs Pissanos, Moore et Reeve (cf. Isaacs & Payne, 2002) a fait une étude de garçons et de filles âgés de 6 à 10 ans avec le «test du pli cutané Fat". Cette étude a été également soutenue par Isaac et Pohlman (2000) (cf. Isaacs & Payne, 2002) dans laquelle ils ont déclaré que le gain de poids aura une incidence sur les capacités de performance des compétences de base dans le moteur en tant que chercheurs à l'épreuve du saut vers le haut (saut vertical) des élèves du primaire âgés de 7 à 11 ans.

En 1978, Miller (cf. Gallahue, 2002), stipule que le processus d'apprentissage des habiletés motrices fondamentales se produisent lorsque les enfants âgés de 3 à 5 ans. Il a mené des recherches sur les programmes pédagogiques liés à l'ordre, ce qui peut améliorer les compétences de base du mouvement, quand ils atteignent la maturité. Construction de moteurs pour enfants aussi se produire lorsque les enfants de 2 à 6 ans. Cette étude a été réalisée en 1973 par Sinclair (cf. Gallahue, 2002), lorsque les résultats de l'analyse longitudinale de films fait l'hypothèse que les mouvements à l'origine pour encourager, il est développé dans les 6 derniers mois. Par conséquent, les habiletés motrices peuvent être acquises pendant la petite enfance. Alors que William en 1970 (cf. Gallahue, 2002), a conclu que l'amplitude du mouvement se produit lorsque les enfants âgés de 3 à 6 ans et plus pour le déplacement augmenter avec l'âge.

En 1962, Johnson (cf. Gallahue, 2002) a déclaré que l'âge et le «moteur de performance» a une relation. Il a fait une étude sur les garçons et les filles de l'an 1 à 6 années et a trouvé des dizaines de variations motrices apprises peuvent indiquer clairement quand ils sont à un niveau 5. En 1969, Cratty et Martin (cf. Gallahue, 2002) a également noté que l'âge et le «moteur de performance» a une relation. Cette étude a été menée sur des enfants âgés de 4 à 12 ans et a trouvé qu'il s'agissait d'une séquence dans les résultats des études obtenus en termes de variations de locomotion, de manipulation et de perception de la capacité (la capacité).

Les études sur la relation entre l'âge, taille et poids à l'épreuve qui consiste à courir, sauter et lancer par Espenchade (1963). Les études menées impliquant 7600 élèves âgés de 10 à 18 ans. Basé sur ces études ont trouvé une corrélation entre les performances du test avec la taille, le poids de chaque groupe d'âge est faible. Distance de projection et de hauteur variable pour les hommes âgés de 13 ans a montré une forte corrélation. En outre, les normes de performance basée sur le facteur âge a également été formé.
L'étude des différences d'âge et le sexe aux enfants âgés de 3 à 6 ans a été fait par Morris, William, Atwater et Willmore en 1982. En termes de genre, les étudiants masculins dans le même groupe d'âge, ont des scores de test mieux que les filles dans les tests de lancer, courir des sprints et des sauts en place. La différence entre les sexes dans l'exécution des habiletés motrices ont eu lieu beaucoup plus tôt, soit durant la pré-scolaire des élèves (Morris et al., 1982). Cette différence était encore plus marqué lorsque les filles sont plus âgés.

En 1983, Rubin, Fein & Vandenburg, et en 1988, Rogers & Sawyers, une étude a été menée sur les élèves - enfants d'âge préscolaire des habiletés motrices liées à jouer. Il a fait valoir que les activités du jeu, du mouvement et physiques sont très importantes dans leur développement social. Il est d'avis que l'éducation psychomotrice est une responsabilité de fournir des informations à l'enfant liés à sa capacité et de performance.

Chaque étude comportait aussi le comportement moteur des enfants ayant des besoins particuliers, et pas seulement se concentrer sur les hommes et les femmes adultes seulement. Études sur le comportement moteur des enfants normaux avec des enfants déficients mentaux (mental éducable retarderal) a été réalisée par Dobbins (1981). Selon Johnson et Nelson (1986), a constaté que la fréquence de formation et d'apprentissage permet aux enfants de surmonter les enfants mentalement normale dans les diverses activités du comportement moteur.

Essais de comportement du moteur "Test Barrow capacités motrices" par Barrow (1954), en utilisant l'objet d'étudiants au niveau collégial. Résultats de l'étude, deux ensembles de batterie de tests a été introduit par Barrow. La batterie premier test se compose de six éléments qui se dressent au saut en longueur (le pouvoir), jettent le softball (épaule du bras de coordination), la course en zig zag (agilité), lancer une balle de produits frais (force), faire rebondir la balle au mur (points de coordonnées - main), et d'exécuter 60 verges de sprint (vitesse). La batterie de tests seconde se compose de trois éléments de la longue sauter, lancer la balle et courir en zig zag frais. A l'origine de cet essai, avec huit points de test qui incluent l'équilibre et la douceur, mais seulement six sont utilisés (comme ci-dessus). C'est parce que les six tests sont sélectionnés peut s'attendre à 70% de la capacité de l'élève est la variance.

La Revie étude et Larkin (1993) a montré que les enseignants d'éducation physique ne sont pas en mesure d'identifier les élèves ayant des problèmes de développement moteur. Tout s'est passé parce que l'enseignant est moins de formation professionnelle dans les aspects du comportement moteur des enfants.

En 2001, Achuldheisz et Mars a mené des recherches pour identifier la supervision active de la relation entre l'enseignant et les niveaux d'activité des étudiants. En tant que tel, il a fait des recherches sur les huit étudiants de premier cycle du secondaire choisis au hasard pour subir des tests pendant deux semaines. Sélection d'activités est une compétence en basket-ball. L'étude a constaté que l'augmentation du niveau actif de 60%
​​à 76% sur quatre jours et cinq surveillance active des enseignants. Alors que le sixième jour, la réduction de la phase active se produit de 76% à 46% lorsque la supervision de l'enseignant du passif. La conclusion, Achuldheisz et Mars est conclu que la surveillance active afin d'améliorer la maîtrise des compétences liées à l'activité physique.

Des études sur des tests de compétences de base du moteur et de conditionnement physique ont été commis par AAHPER (Alliance américaine pour la santé, l'éducation physique et des Loisirs 1958 & 1965). Cette étude a utilisé les sept items de test qui mendagu, Rose-ups, la jambe droite, course-navette (4 x 30 pieds), sauter, courir 50ela atterrissage, sofball lancer la balle et de courir ou de marcher 600 mètres. Mais en 1976, a introduit le AAHPERD "Test Youth Fitness" pour identifier certains des tests antérieurs qui ont besoin d'être réparé ou enlevé. En 1976, AAHPERD a mené une étude et a abouti à l'épreuve du moteur de base des normes de compétences et d'aptitude physique pour les étudiants 10-17 ans. Selon Ross, Pate et Corbin (1987), ce test est le premier essai pour tester les performances du comportement du moteur d'étudiants.

Après les points de contrôle mis en place par l'AAHPERD (1976), de nombreux chercheurs ont mené des études comparatives sur les mêmes éléments et modifier des éléments existants. En 1976 également, Milne, Seefeldt et Reuschlein a fait une étude de la relation entre sexe et par grade sur la performance du moteur d'élèves du préscolaire de qualité un et deux de grade. Les résultats de l'étude ont montré les élèves de ce niveau d'obtenir des résultats significatifs pour des tests liés à la vitesse, puissance et endurance. Dans ce test, les garçons ont de meilleurs résultats dans les tests d'agilité, vitesse et puissance, mais pas la douceur de l'épreuve est dominée par les filles. Bien que le rendement des élèves du préscolaire meilleure note que la teneur des élèves de la maternelle. Globalement, les étudiants masculins sont mieux filles berbandingmurid pour chaque grade de tests de comportement moteur.

Selon Mc Cullagh, Stient et Neiss (1990), les élèves plus âgés dans les écoles primaires peuvent être faites motricité mieux que les jeunes étudiants. Branta (1982), a également obtenu des résultats similaires où il a constaté qu'un groupe d'enfants du primaire âgés exécuter des habiletés motrices de base pour bien faire. Cela arrive parce que l'étudiant a l'avantage de tissu musculaire, la longueur commune, l'efficacité, la coordination, la puissance musculaire et la force musculaire accrue bon. En outre, les étudiants qui éprouvent début du développement physique montre pointe en sprint courir, lancer et frapper. Cela illustre clairement que l'influence facteur de l'âge sur la performance des habiletés motrices de base.

Performance du comportement du moteur peut être influencée par différents changements biologiques chez les élèves. Cela a été formulée par Thomas et en français en 1985. différentes influences de l'environnement entre les étudiants et étudiantes peuvent également influer sur leurs performances dans le comportement moteur. D'équipement, de types de jeux et équipements fournis par les parents, les enseignants et les communautés peuvent aussi distinguer le comportement moteur entre les étudiants masculins et féminins (Morris, 1981). Ici nous pouvons voir que les garçons ont une musculature des bras plus forts que les filles. Les facteurs biologiques comme le poids, la composition corporelle et le diamètre de la performance des filles influence conjointe ». À leur tour, les filles ne peuvent pas faire un lancer aussi loin que les garçons parce que le niveau de développement et de leur manque de modèles de mouvement doit être encouragée dans la formation.

En identifiant l'équilibre des facteurs, Whelan a été rapporté sur les facteurs liés à l'étude de la réaction générale Basse kinesthésique, vertical fonction du canal semi-circulaire, ampurlar sensiviti et les points de convergence. Wlelan constaté que le niveau de l'aveugle et le solde de la vision normale est différent. Pour les aveugles, ils peuvent toujours atteindre l'équilibre à travers les sens, l'ouïe et le toucher (la citation de Johnson et Nelson, 1988). Cratty (1966), a également constaté que les garçons de moins de six ans n'a pas eu un bon équilibre des compétences. Lorsque la recherche il a trouvé que les garçons ne peuvent pas faire tenir avec un pied tandis que les yeux sont fermés correctement. Ainsi ils pourront améliorer leur capacité de temps en temps. Par conséquent, l'âge est lié à la capacité de l'équilibre.

E.J. Spamer (1985), l'étude a révélé que la formation spécifique concernés par l'apprentissage moteur. Les résultats montrent des différences significatives dans la capacité entre les différents groupes expérimentaux et a reçu divers types de formation. La différence se trouve dans tous les groupes d'âge. La maîtrise des habiletés motrices peuvent être obtenus avec une formation à la perfection grâce formelle ou informelle. Cela a été démontré dans une étude menée par Paul Dunham, Jr.. Trey Dunham et Timothy Andrew Dunham (1988). Dans cette étude, les chercheurs ont sélectionné un total de 51 échantillons d'une teneur en Kinona école primaire, la Papouasie-Nouvelle-Guinée. Les résultats obtenus à partir de cette étude a montré une formation structurée et spécifique peut fournir impact significatif dans le façonnement des compétences des élèves.

Dans une étude menée par Jerry R. Thomas, et Karen E. française (1985), ils ont trouvé des différences dans la commission du moteur entre les hommes et les femmes selon l'âge. Dans l'étude qu'ils ont fait, ils ne sont pas d'accord que les femmes ne peuvent pas avoir de grandes compétences dans plusieurs sports, ce qui est important, c'est leur choix dans le sport pour être accompagné à laquelle ils impliquent des différences dans les facteurs biologiques.

Rowe et Evans (1994), a constaté que les participants qui avaient l'œil (rétine), noir (marron et noir) ont un rendement plus élevé pour les activités nécessitant de réaction élevées (frapper une balle lancée ou rebondir) par rapport aux participants qui ont une rétine lumière (bleu, vert et noisette). Ils ont également obtenu la meilleure performance des participants masculins par rapport aux performances des jeunes femmes participant aux activités de frapper la balle vers l'avant. Leurs tirs ont également été influencés par la couleur de la boule à frapper la balle bleue avec une boule de mieux que le jaune ou le vert. Alors que Morris (1976) ont rapporté que des inconvénients couleurs (contraste) entre la balle et le fond peut influencer la réponse de perception moteur. Boule bleu et blanc est un bon match contre.


Pissanos, Moore et Reeve (1983), menée sur 80 participants de voir l'effet de l'âge, le sexe et la composition corporelle sur la performance des habiletés motrices. Il a constaté que l'âge joue un rôle important dans la capacité de mener des tests de performance de la motricité sur les habiletés motrices fondamentales (Pate, Ross, Dotson et Gilbert, 1985).

Une autre étude menée par Morris, William Atwater et Wilmore (1982) relatives aux effets âge et le sexe sur la performance des habiletés motrices de base. Cette étude a été menée sur les garçons et les filles ont le même âge. L'étude a constaté que les étudiants masculins et féminins obtenir un score qui correspond à des tests de lancement. Bien qu'il semble que l'influence de l'âge est aussi important dans le captage et le sens de l'équilibre. Selon l'avis de Eaton et Erns (1986), des facteurs biologiques jouent un rôle dans les différences de genre dans les activités motrices mlakukan comportement. Ils ont constaté que les hommes sont plus actifs par rapport aux femmes.

Résumé

Grâce à des résultats de recherche obtenus précédemment, nous pouvons voir que la réalisation des habiletés motrices de base peut être vu de l'âge des enfants âgés de 1 à 6 années de plus. Par conséquent, comme les parents ont besoin de jouer et d'encouragement pour les enfants au sein de cet âge, car il est très important pour l'acquisition de compétences de base et le moteur précis. Dans le même temps, comme un éducateur qui a été confié doit faire ce qui est requis dans le programme afin que les enfants peuvent se sentir ce qui est nécessaire à la construction d'habiletés motrices de base.

Basé sur des études précédentes, nous avons constaté que plusieurs facteurs affectent la capacité des étudiants à effectuer des compétences de base avec un bon moteur. Parmi les facteurs importants sont les facteurs physiques, la formation et de l'environnement. Age, sexe ont également montré une influence sur la performance des habiletés motrices de base d'une personne. Si l'enseignant est sensible aux différences individuelles qui existent entre ses élèves, il peut améliorer les performances du moteur de base aux élèves les compétences et les enseignants utilisant une variété de façons, la situation et les méthodes d'enseignement et d'apprentissage afin d'améliorer ces faiblesses.

PERKEMBANGAN PRESTASI KEMAHIRAN ASAS MOTOR KANAK-KANAK



Pada awal tahun 1931, Shirley (petikan Isaacs & Pyne, 2002) telah membuat kajian terhadap bayi seramai 25 orang mengenai obesiti yang mempengaruhi penglibatan perkembangan motor. Ini terbukti apabila hasil kajian yang diperolehinya mendapati bahawa bayi yang mempunyai obesiti melambatkan mereka melakukan pergerakan untuk berjalan. Ini disebabkan oleh bebanan yang ditanggung oleh mereka dalam melakukan pergerakan. Bukti ini dapat diperkukuhkan lagi apabila Jaffe dan Kosakov (1982) membuat kajian yang sama dan hasil yang diperolehinya juga sama seperti kajian yang dibuat oleh Shirley.

Umur, jantina dan komposisi badan juga mempengaruhi kanak-kanak dalam melaksanakan kebolehan asas motor. Ini terbukti apabila pada tahun 1983, penyelidik Pissanos, Moore dan Reeve (petikan Isaacs & Payne, 2002) membuat kajian terhadap kanak-kanak lelaki dan perempuan yang berusia 6 hingga 10 tahun dengan menggunakan “Skinfold Fat Test”. Kajian ini juga disokong oleh Isaac dan Pohlman’s (2000) (petikan Isaacs & Payne, 2002) di mana mereka menyatakan bahawa peningkatan berat badan akan mempengaruhi pencapaian keupayaan kemahiran asas motor sepertimana penyelidik membuat ujian lompat berdiri (vertical jump) terhadap murid sekolah rendah yang berumur 7 hingga 11 tahun.

Pada tahun 1978, Miller (petikan Gallahue, 2002), menyatakan bahawa proses pembelajaran kemahiran pergerakan asas berlaku ketika kanak-kanak berusia 3 hingga 5 tahun. Beliau telah menjalankan kajian mengenai program pengajaran yang berkaitan dengan arahan yang boleh meningkatkan kemahiran asas pergerakan, apabila mereka mencapai tahap kematangannya. Pembinaan motor kanak-kanak juga berlaku ketika usia mereka 2 hingga 6 tahun. Kajian ini dilakukan pada tahun 1973 oleh Sinclair (petikan Gallahue, 2002), apabila keputusan daripada analisis ‘longitudinal film’ yang dibuat menyatakan bahawa pergerakan dalam andaian permulaan untuk memberi galakan ianya maju adalah dalam jarak masa 6 bulan. Oleh itu, kemahiran pergerakan boleh diperolehi ketika awal kanak-kanak lagi. Manakala William’s pada tahun 1970 (petikan Gallahue,2002), membuat kesimpulan bahawa keupayaan pergerakan kanak-kanak berlaku ketika berusia antara 3 hingga 6 tahun lagi dan pergerakannya lebih meningkat seiring dengan peningkatan umur mereka.

Pada tahun 1962, Johnson (petikan Gallahue, 2002) menyatakan bahawa umur dan ‘motor performance’ mempunyai hubungkait. Beliau membuat kajian terhadap kanak-kanak lelaki dan perempuan daripada tahun 1 hingga tahun 6 dan di dapati skor variasi motor yang diperolehinya dapat menunjukkan dengan jelas ketika mereka pada tahap yang ke-5. Pada tahun 1969 Cratty dan Martin (petikan Gallahue, 2002) juga menyatakan bahawa umur dan ‘motor performance’ mempunyai hubungkait. Kajian ini dilakukan terhadap kanak-kanak yang berusia 4 hingga 12 tahun dan didapati ianya mengikut urutan dalam hasil kajian yang diperolehinya dari segi variasi lokomotor, manipulatif dan persepsi abiliti (keupayaan).

Kajian tentang hubungan antara umur, ketinggian dan berat badan dengan ujian yang melibatkan larian, lompatan dan balingan dilakukan oleh Espenchade (1963). Kajian yang dijalankan melibatkan 7600 orang pelajar yang berumur 10 hingga 18 tahun. Berdasarkan kajian tersebut didapati kolerasi antara ujian prestasi dengan ketinggian, berat badan untuk setiap peringkat umur adalah rendah. Angkubah jarak balingan dan ketinggian bagi lelaki berumur 13 tahun menunjukkan kolerasi yang tinggi. Di samping itu, norma prestasi berdasarkan faktor umur turut dibentuk.
Kajian mengenai perbezaan umur dan jantina terhadap kanak-kanak yang berumur 3 hingga 6 tahun telah dilakukan oleh Morris, William, Atwater dan Willmore pada tahun 1982. Dari segi faktor jantina, murid lelaki dalam kumpulan umur yang sama, mempunyai skor ujian yang lebih baik berbanding dengan murid perempuan dalam ujian membaling, lari pecut dan lompat berdiri. Perbezaan di antara jantina dalam prestasi kemahiran motor telah berlaku lebih awal lagi, iaitu semasa murid di peringkat prasekolah lagi (Morris et al.,1982). Perbezaan ini lebih ketara lagi apabila murid perempuan sedang meningkat umur.

Pada tahun 1983, Rubin, Fein & Vandenburg dan pada tahun 1988, Rogers & Sawyers, satu kajian telah dilakukan ke atas murid - murid prasekolah berkaitan kemahiran motor melalui bermain. Beliau berpendapat bahawa bermain, bergerak dan melakukan aktiviti fizikal adalah sangat penting dalam perkembangan sosial mereka. Beliau juga berpendapat bahawa Pendidikan Kemahiran Motor adalah satu tanggungjawab untuk menyediakan maklumat kepada kanak-kanak tersebut berkaitan dengan kebolehan dirinya dan juga prestasinya.

Setiap kajian yang dijalankan turut melibatkan lakuan motor ke atas kanak-kanak berkeperluan khas dan tidak hanya tertumpu kepada lelaki dan perempuan dewasa sahaja. Kajian lakuan motor di antara kanak-kanak normal dengan kanak-kanak terencat akal (educable mentally retarderal) telah dijalankan oleh Dobbins (1981). Berdasarkan Johnson dan Nelson (1986), didapati bahawa kekerapan latihan dan pembelajaran membolehkan kanak-kanak terencat akal mengatasi kanak-kanak normal dalam beberapa aktiviti lakuan motor.

Ujian lakuan motor ‘ Barrow Motor Ability Test’ oleh Barrow (1954), menggunakan subjek daripada pelajar lelaki kolej. Hasil daripada kajian, dua set bateri ujian diperkenalkan oleh Barrow. Bateri ujian pertama terdiri daripada enam item iaitu lompat jauh berdiri (kuasa), lontar softball (koordinasi lengan bahu), larian zig zag (ketangkasan), lontar bola segar (kekuatan), lantun bola ke dinding (koordinasi mata – tangan), dan lari pecut 60 ela (kepantasan). Bateri ujian kedua terdiri daripada tiga item iaitu lompat jauh berdiri, lontar bola segar dan larian zig zag. Pada asalnya ujian ini, mempunyai lapan item ujian iaitu termasuk keseimbangan dan kelembutan tetapi enam sahaja digunakan (seperti di atas). Ini kerana enam ujian ini yang dipilih dapat menjangkakan sebanyak 70% varian keupayaan pelajar.

Hasil kajian Revie dan Larkin (1993) menunjukkan bahawa guru Pendidikan Jasmani tidak berupaya mengenal pasti murid yang mempunyai masalah perkembangan motor. Perkara tersebut berlaku kerana didapati guru kurang latihan profesional dalam aspek lakuan motor kanak-kanak.

Pada tahun 2001, Achuldheisz dan Mars telah menjalankan kajian untuk mengenal pasti perhubungan antara penyeliaan aktif guru dengan tahap aktiviti pelajar. Oleh itu, beliau telah melakukan kajian ke atas lapan orang pelajar dari sekolah menengah rendah yang dipilih secara rawak menjalani ujian selama dua minggu. Aktiviti yang dipilih adalah kemahiran dalam permainan bola keranjang. Kajian mendapati, peningkatan tahap aktif daripada 60% kepada 76% pada hari ke empat dan ke lima penyeliaan aktif guru. Manakala pada hari ke enam, penurunan tahap aktif berlaku daripada 76% kepada 46% apabila guru melakukan penyeliaan yang pasif. Hasil daripada kajian tersebut, Achuldheisz dan Mars telah membuat rumusan bahawa penyeliaan aktif berupaya meningkatkan penguasaan dalam kemahiran berkaitan dengan aktiviti fizikal.
Kajian awal tentang ujian kemahiran asas motor dan kecergasan fizikal telah dilakukan oleh AAHPER (Amerika Alliance For Health, Physical Education and Recreation 1958 & 1965). Kajian ini telah menggunakan tujuh item ujian iaitu mendagu, bangkit tubi, kaki lurus, lari ulang alik (4 x 30 kaki), lompat berdiri, lari landas 50ela, membaling bola sofball dan lari atau berjalan 600 ela. Tetapi pada tahun 1976, AAHPERD telah memperkenalkan “Youth Fitness Test” untuk mengenal pasti beberapa ujian yang terdahulu yang perlu dibaiki atau dihapuskan. Pada tahun 1976, AAHPERD telah menjalankan satu kajian dan telah menghasilkan norma ujian kemahiran asas motor dan kecergasan fizikal untuk murid 10-17 tahun. Menurut Ross, Pate dan Corbin (1987), ujian ini adalah ujian yang pertama bagi menguji prestasi lakuan motor murid.

Lanjutan daripada item ujian yang diperkenalkan oleh AAHPERD (1976), ramai penyelidik telah menjalankan kajian perbandingan mengenai item yang sama dan mengubahsuai item yang sedia ada. Pada tahun 1976 juga, Milne, Seefeldt dan Reuschlein telah membuat kajian tentang perhubungan antara jantina dan gred ke atas prestasi motor murid tadika gred satu dan gred dua. Hasil daripada kajian itu menunjukkan semua murid dari peringkat gred ini memperolehi keputusan yang signifikan bagi ujian yang berkaitan dengan kelajuan, kuasa dan daya tahan. Dalam ujian ini, murid lelaki mempunyai prestasi yang lebih baik dalam ujian ketangkasan, kelajuan dan kuasa tapi tidak pada ujian kelembutan dikuasai oleh murid perempuan. Manakala prestasi murid tadika gred dua lebih baik berbanding dengan murid tadika gred satu. Secara keseluruhannya, prestasi murid lelaki adalah lebih baik berbanding
murid perempuan bagi setiap gred dalam ujian perlakuan motor.

Menurut Mc Cullagh, Stient dan Neiss (1990), pelajar yang lebih tua di sekolah rendah dapat melakukan aktiviti kemahiran motor yang lebih baik berbanding dengan pelajar yang lebih muda. Branta (1982), juga memperoleh dapatan yang sama di mana beliau mendapati bahawa kumpulan pelajar sekolah rendah yang lebih tua mempunyai prestasi lakukan kemahiran asas motor yang baik. Perkara ini berlaku kerana pelajar tersebut mempunyai kelebihan tisu-tisu otot, kepanjangan ruas tulang, kecekapan koordinasi, kuasa otot dan kekuatan otot yang meningkat baik. Selain itu, pelajar yang mengalami perkembangan fizikal yang lebih awal menunjukkan kelebihan dalam aktiviti larian pecut, membaling dan memukul bola. Ini jelas menggambarkan bahawa faktor umur memberi pengaruh terhadap prestasi kemahiran asas motor.

Prestasi lakuan motor boleh dipengaruhi oleh perubahan biologi yang berbeza pada murid. Perkara ini telah dirumuskan oleh Thomas dan French pada tahun 1985. pengaruh persekitaran yang berbeza di antara murid lelaki dan perempuan juga boleh mempengaruhi prestasi dalam perlakuan motor mereka. Bentuk alatan, jenis permainan dan kemudahan yang disediakan oleh ibu bapa, guru dan masyarakat juga boleh membezakan perlakuan motor di antara murid lelaki dan perempuan (Morris, 1981). Di sini kita dapat lihat, bahawa kanak-kanak lelaki mempunyai otot lengan yang lebih kuat berbanding dengan kanak-kanak perempuan. Faktor-faktor biologikal seperti berat badan, komposisi badan dan diameter sendi mempengaruhi prestasi kanak-kanak perempuan. Dalam balingan pula, kanak-kanak perempuan tidak dapat membuat balingan sejauh kanak-kanak lelaki kerana tahap perkembangan dan corak pergerakan mereka kurang diberi galakan dalam latihan.

Dalam mengenal pasti faktor imbangan, Whelan telah melaporkan tentang faktor yang berhubung dengan kajian Bass iaitu tindak balas kinestetik am, fungsi vertikal semi circular canal, ampurlar sensiviti dan juga pemusatan mata. Wlelan mendapati tahap imbangan orang buta dan orang yang normal penglihatan adalah berbeza. Bagi orang buta mereka masih boleh mencapai imbangan melalui deria dengar dan juga sentuhan (di petik daripada Johnson dan Nelson, 1988). Cratty (1966), pula mendapati bahawa kanak-kanak lelaki yang berumur bawah enam tahun tidak mempunyai kemahiran imbangan yang baik lagi. Di mana melalui kajian beliau mendapati bahawa kanak-kanak lelaki ini tidak dapat melakukan dirian dengan menggunakan satu kaki ketika sebelah mata ditutup dengan baik. Oleh itu mereka akan mempertingkatkan lagi kebolehan mereka ini dari masa ke semasa. Oleh itu, umur didapati mempunyai perkaitan dengan kebolehan mengimbangkan badan.

E.J. Spamer (1985), dalam kajiannya telah mendapati bahawa latihan yang spesifik mempunyai perkaitan dalam pembelajaran motor. Hasil dapatan kajian menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam kemampuan dalam kalangan kumpulan eksperimen yang berbeza dan menerima pelbagai jenis latihan. Perbezaan didapati pada semua kumpulan peringkat umur. Penguasaan kemahiran motor boleh dicapai dengan sempurna melalui latihan yang dibuat samada secara formal atau tidak formal. Ini telah dibuktikan dalam kajian yang dilakukan oleh Paul Dunham, Jr., Trey Dunham dan Timothy Andrew Dunham (1988). Dalam kajian ini pengkaji telah memilih seramai 51 orang sampel gred 1 di Kinona Primary School, Papua New Guinea. Hasil dapatan yang diperolehi daripada kajian ini menunjukkan latihan yang tersusun dan spesifik dapat memberikan kesan yang signifikan dalam membentuk sistem kemahiran di kalangan pelajar.

Dalam kajian yang dijalankan oleh Jerry R.Thomas dan Karen E.French (1985), mereka telah mendapati terdapat perbezaan dalam pelakuan motor antara lelaki dan perempuan mengikut umur. Dalam hasil kajian yang mereka lakukan, mereka tidak bersetuju bahawa wanita tidak boleh mempunyai kemahiran yang tinggi dalam beberapa jenis sukan, apa yang penting ialah pemilihan mereka dalam jenis sukan yang hendak disertai yang mana ianya melibatkan perbezaan dari segi faktor biologi.

Rowe dan Evans (1994), mendapati peserta yang mempunyai mata (retina) yang gelap (coklat dan hitam) mempunyai prestasi yang tinggi terhadap aktiviti yang memerlukan reaksi yang tinggi (memukul bola yang dibaling atau di lantun) berbanding dengan peserta yang mempunyai retina mata yang cerah (biru, hijau dan hazel). Mereka turut memperolehi bahawa prestasi peserta lelaki lebih baik jika dibandingkan dengan prestasi peserta perempuan muda dalam aktiviti memukul bola ke hadapan. Pukulan mereka juga turut dipengaruhi oleh warna bola yang hendak dipukul iaitu bola biru lebih baik berbanding dengan bola berwarna kuning atau hijau. Manakala Morris (1976) pula melaporkan bahawa warna yang kontra (contrasts) antara bola dan latar belakang mungkin mempengaruhi tindak balas bagi persepsi motor. Bola warna biru dan latar belakang putih merupakan padanan kontra yang baik.

Pissanos,Moore dan Reeve (1983), menjalankan kajian keatas 80 orang peserta untuk melihat kesan umur, jantina dan komposisi badan ke atas prestasi kemahiran motor. Beliau mendapati umur memainkan peranan penting dalam keupayaan prestasi perlakuan kemahiran motor ke atas ujian kemahiran asas motor (Pate, ross, Dotson dan Gilbert,1985).

Satu lagi kajian yang dijalankan oleh Morris, William Atwater dan Wilmore (1982) berkaitan dengan kesan umur dan jantina ke atas prestasi kemahiran asas motor. Kajian ini dijalankan ke atas pelajar lelaki dan pelajar perempuan yang mempunyai umur yang sama. Hasil kajian mendapati bahawa pelajar lelaki dan perempuan tersebut memperolehi skor yang hampir sama dalam ujian membaling. Manakala didapati bahawa pengaruh umur juga signifikan dalam kemahiran menangkap dan keseimbangan. Menurut pendapat Eaton dan Erns (1986), faktor biologi memainkan peranan dalam perbezaan jantina semasa mlakukan aktiviti lakuan motor. Mereka mendapati lelaki lebih aktif jika hendak dibandingkan dengan perempuan.

Rumusan
Melalui hasil kajian lampau yang diperolehi, kita dapat lihat bahawa pencapaian kemahiran asas motor boleh dilihat dari peringkat umur kanak-kanak berusia 1 hingga 6 tahun ke atas lagi. Oleh yang demikian, sebagai ibu bapa perlulah memainkan peranan dan galakan kepada kanak-kanak dalam lingkungan usia ini kerana ianya adalah amat signifikan bagi memperolehi kemahiran asas motor yang lebih dan jitu. Pada masa yang sama juga, sebagai seorang pendidik yang telah diamanahkan perlulah melaksanakan apa yang dikehendaki dalam sukatan pelajaran supaya kanak-kanak ini dapat merasai apa yang dikehendaki dalam pembinaan kemahiran asas motor.

Berdasarkan kajian lampau juga kita dapati pelbagai faktor mempengaruhi kemampuan pelajar untuk melakukan kemahiran asas motor dengan baik. Antara faktor penting adalah faktor fizikal, latihan dan persekitaran. Faktor umur, jantina juga menunjukkan pengaruh ke atas prestasi kemahiran asas motor seseorang. Sekiranya guru peka mengenai perbezaan individu yang wujud dalam kalangan pelajarnya, beliau boleh meningkatkan keupayaan tahap prestasi kemahiran asas motor pelajar dan guru sendiri dengan menggunakan pelbagai cara, situasi dan kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk memperbaiki kelemahan ini.